OPIS SYSTEMU KONTROLI WEWNĘTRZNEJ W BANKU SPÓŁDZIELCZYM W SAMSONOWIE
- Bank Spółdzielczy w Samsonowie jest uczestnikiem Systemu Ochrony Zrzeszenia Banku Polskiej Spółdzielczości.
- W Banku działa system kontroli wewnętrznej, którego celem jest wspomaganie procesów decyzyjnych, przyczyniających się do zapewnienia:
- skuteczności i efektywności działania banku;
- wiarygodności sprawozdawczości finansowej;
- przestrzegania zasad zarządzania ryzykiem w banku;
- zgodności działania banku z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi i standardami rynkowymi;
- System kontroli wewnętrznej w Banku obejmuje całą działalność Banku. W ramach systemu kontroli wewnętrznej Banku powołuje się:
- Funkcję kontroli, na którą składają się:
- Mechanizmy kontroli realizowane w trakcie wykonywania transakcji, czynności itd.
- Monitorowanie przestrzegania mechanizmów kontroli wewnętrznej (weryfikacja i testowanie).
- Stanowisko ds. zgodności, którego zadania przypisano Wiceprezesowi ds. finansowo-księgowych
- Stanowisko audytu wewnętrznego / audyt wewnętrzny sprawowany przez Bank Zrzeszający / Spółdzielnię Systemu Ochrony BPS .
- Funkcję kontroli, na którą składają się:
- Podstawowym celem funkcji kontroli wewnętrznej jest zapewnienie zgodności wykonywanych czynności z przepisami prawa, strategią, planem, regulaminami, procedurami, limitami itp. oraz bieżące reagowanie na uchybienia.
- Zarząd Banku odpowiada za zorganizowanie oraz prawidłowe funkcjonowanie skutecznego systemu kontroli wewnętrznej.
- Rada Nadzorcza Banku sprawuje nadzór nad systemem kontroli wewnętrznej oraz ocenia jego adekwatność i skuteczność. Rada Nadzorcza Banku zapewnia, aby kontrola wewnętrzna i audyt były sprawowane z zachowaniem zasad zapewniających unikanie konfliktów interesów, w tym z zachowaniem zasady, że osoby przeprowadzające kontrolę wewnętrzną i audyt nie powinny być powiązane personalnie z osobami kontrolowanymi.
- Podstawowe zadania audytu wewnętrznego to:
- Ocena prawidłowości mechanizmów kontroli wewnętrznej,
- Ocena skuteczności zarządzania ryzykiem w Banku,
- Ocena dostosowania procesu oceny i szacowania adekwatności kapitałowej (ICAAP) do profilu, skali oraz złożoności ryzyka Banku.
- System kontroli wewnętrznej jest zorganizowany na trzech poziomach
- Pierwsza linia obrony (pierwszy poziom zarządzania) – komórki organizacyjne odpowiedzialne za podejmowanie ryzyka w trakcie działalności operacyjnej.
- Druga linia obrony (drugi poziom zarządzania) – niezależna ocena ryzyka. Na drugim poziomie zarządzania występują następujące komórki organizacyjne, uprawnione do przeprowadzania testowania pionowego to: Stanowisko ds. zgodności, Członek Zarządu ds. analiz i ryzyk bankowych, Pracownik odpowiedzialny za monitoring i klasyfikację, Pracownik kredytowy, Administrator Bezpieczeństwa Informacji (ABI).
- Trzecia linia obrony (trzeci poziom zarządzania) – audyt wewnętrzny.
- Weryfikacja, uwzględniająca ocenę skuteczności i adekwatności systemu kontroli wewnętrznej przeprowadzana jest raz w roku do końca grudnia każdego roku, a jej wyniki w formie pisemnej wraz z propozycją zmian są prezentowane Radzie Nadzorczej Banku oraz Komitetowi Audytu.